Jedna od često zanemarenih, ali ozbiljnih bolesti jeste dijabetes. Prema istraživanjima navedenim na zvaničnom sajtu Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut”, predviđa se da će do 2040. godine svaki peti stanovnik Srbije imati dijabetes, ukoliko se problem i epidemija ne uspore (zaustave).

Takođe, ova istraživanja su pokazala da broj obolelih u Srbiji dolazi i do 16.000 obolelih godišnje. Da stvar bude još gora, sve je više dece i adolescenata koji oboljevaju.

Povećanje rizika da se dobije ova bolest uslovljavaju sledeća tri faktora:

  • Nepravilna ishrana
  • Nedostatak fizičke aktivnosti i
  • Prekomerna telesna težina

Iako se čini teško prilagoditi se brzini života, a ujedno obezbediti sebi dane sa minimalno stresa, redovnim treningom i zdravom ishranom, čini se da je ovo jedini način da se zaštitimo i smanjimo rizik za pogoršanje stanja stečenog ovom ili drugom bolešću.

Solar Medical Center je tu da Vam pomogne na putu ka zdravom životu. Zato smo spremili listu namirnica i saveta, koje bi osoba sa dijabetesom trebalo da primeni, ukoliko želi ispunjen i mnogo bezbedniji život.

Razvrstali smo namirnice u nekoliko grupa, s ciljem da uvek pored sebe imate jasne i pregledne smernice kada je u pitanju pravilna ishrana osoba s dijabetesom. Napomena je da sve što jedete, jedete u umerenim količinama, polako i redovno!

Mlečni proizvodi. Osobe koje boluju od dijabetesa treba da smanje uobičajeni unos mlečnih proizvoda na dva do tri puta nedeljno. Iako smanjeni, dozvoljeni mlečni proizvodi su:

Kiselo mleko

Sir od surutke

Mladi sir

Mladi kajmak

Kisela pavlaka

Kefir

Za razliku od gore navedenih namirnica, slatko mleko, stare i zrele sireve, jogurt i voćni jogurt, treba maksimalno izbegavati.

Opšta pravila o ishrani dijabetičara

Meso. Osobe sa insulinskom rezistencijom ili dijabetesom mogu da koriste sve vrste mesa. Ipak, prednost imaju mlađa i nemasna mesa. Treba reći da ništa manje nisu korisna, niti štetna starija mesa kao što su – govedina, teletina, junetina, jagnjetina, konjsko meso, ćuretina, kokošije meso, pileća džigerica (jede se dva puta mesečno), praseće i svinjsko meso. Kada se konzumiraju masna mesa kao što je svinjetina, bira se samo „krtina”, tj .najnemasniji delovi mesa.

Ono što treba posebno izbegavati su: iznutrice, divljač, pačetinu i meso guske.

Neke mesne prerađevine su dozvoljene na jelovniku dijabetičara, ali isključivo pod uslovom da one budu u što čistijem obliku i bez aditiva. Ukoliko ispunjavaju navedeni uslov, slobodno možete koristiti pečenicu, pršutu, pančetu, pileće i ćureće grudi.

Riba. Kao i sa mesom, isti slučaj je i sa ribom – možete koristiti sve vrste:

rečnih riba (grgeč, pastrmka, smuđ, štuka, šaran…), ali i

morskih (skuša, brancin, orada, škarpina, losos, tuna…)

Jaja. Kajganu bi bilo optimalno praviti uvek u odnosu 1:1. Ovo podrazumeva da, ako spremate jedno jaje – dodate još jedno belance, ako spremate dva jajeta – dodajete dva belanceta.

Masnoća. Dobar su izvor liposolubilnih vitamina, ali se sa korišćenjem ne sme preterivati.

Preporučeni izvori masti su:

Ulje od koštica grožđa

Maslinovo ulje

Kokosovo ulje

Bundevino ulje

Svinjska mast

Mast od mangulice

Susamovo ulje

Puter

Treba izbegavati sojino, kukuruzno i kikiriki ulje, margarin i biljne pavlake.

Žitarice, hleb i testenine. Hleb i prerađevine od brašna (testenine) čine grupu namirnica koje su najbogatiji izvor ugljenih hidrata (skrob, šećer). To je razlog da se strogo ograničava upotreba ovih namirnica. Preporuka je koristiti:

Celovito zrno raži, ovsa, heljde, kinoe, spelte, amaranta, prosa, ječma

Integralno pšenično brašno

Proizvodi od ovih žitarica

Potrebno je izbegavati: belo pšenično brašno, kukuruz i beli pirinač.

Povrće. Povrća koja sadrže nešto manje ugljenih hidrata treba da se koriste u neograničenim količinama, a to su:

Zelje, spanać i blitva

List od loze

Boranija

Tikvice i plavi patlidžan

Paprika, paradajz i krastavac

Pečurke

Praziluk i beli luk

Razne vrste zelenih salata

Peršun

Celer i rotkvice

Kupus i keleraba

Kelj i prokelj

Brokoli i karfiol

Treba ograničiti unos i količinu sledećeg povrća: pasulj, grašak, kuvana cvekla, kuvana šargarepa, kuvani koren peršuna i paškanata, krompir i sočivo.

Voće, sveže i suvo. Sa stanovišta sadržaja ugljenih hidrata, sveže voće treba deliti u tri grupe:

  1. Sa manje ugljenih hidrata, koje se može preporučiti dijabetičarima – jagode, maline, kupine, borovnice, drenjine, ribizle, višnje, limun, mušmule, mandarine i kisele jabuke.
  2. Sa nešto više ugljenih hidrata, koje treba upotrebljavati u manjim količinama – kajsije, breskve, šljive, pire od jabuka, sok od sveže narandže i mandarine.
  3. Sa najviše ugljenih hidrata, čija je upotreba strogo ograničena – lubenica, dinja, grožđe, banane, sveže smokve, ananas i mango.

Suvo voće (suvo grožđe, šljive, smokve, urme – datule, kruške, borovnice…) sadrži 5 do 6 puta više ugljenih hidrata od sirovog voća, pa ga treba koristiti u najmanjoj količini.

Koštunjavi plodovi. Lešnici, bademi, pistaći, semenke, leblebije i njihove industrijske prerađevine su, po količini ugljenih hidrata, slični vrstama voća koja su najbogatija ugljenim hidratima. Njihova je prednost nad sirovim voćem u bogatijem sadržaju belančevina, tako da imaju niži glikemijski indeks.

Nepovoljna strana je ta što sadrže dosta masnoća (kao kod svinjskih kobasica i slanine), tako da ih treba ograničiti kod gojaznih osoba.

Sladila. Ovo je večiti problem, ne samo dijabetičara, već i osoba koje nemaju ovu bolest, a žele da vode zdrav život i izbace veštačke šećere – Kako pronaći zdravu zamenu za beli šećer?

Preporučujemo upotrebu biljnog zaslađivača – STEVIE. Nju koristite za korekciju ukusa biljnog čaja, limunade, kakaa itd.

Treba izbegavati: šećer, med i veštačke zaslađivače, kao i džemove, pekmeze, kompote, želee sa dodatkom šećera.

Pored svega navedenog, neophodno je izbaciti gazirane sokove, veštačke sokove i napitke, različite grickalice (slaniše) i naravno slatkiše – svi su prepuni veštačkog šećera.

Kako biste svoj organizam doveli u savršen balans, potrebno je da pored zdrave ishrane, ubacite u svoj dnevni raspored fizičku aktivnost i edukaciju, odnosno rad na sebi u borbi protiv nervoze, stresa, različitih nemira itd.

Biće Vam potrebno određeno vreme da se organizam privikne na ovakve promene, ali ne odustajte. Počnite već danas – ipak je zdravlje najvažnije!

Dr Jelena Nela Solar

Budite zdravi,

Vaš Solar Medical Center.

Kategorije

KONTAKTIRAJTE NAS

Pon - Pet 07:30 - 21:00
Subota 08:30 - 19:00
Nedelja Ne radimo

LOKACIJA

Zakažite pregled

Naše osoblje će u što kraćem roku da odgovori na Vaš zahtev i da vas obavesti o slobodnim terminima. Budite slobodni da zakažete pregled putem forme na sajtu.